vrijdag 17 februari 2017

Psoas, de spier van de ziel

Gelegen in de diepte van de buik, de kern van ons fysieke lichaam beïnvloedt de PSOAS veel aspecten van ons welzijn. De PSOAS is van essentieel belang
voor je gevoel van balans en centrering, voor bewegings- coördinatie, en voor lichaamshouding en gewrichtsrotatie. 
Het is de enige spier, die de lumbale wervels verbindt met de benen, en met het diafragma.

De PSOAS functioneert als een uiterst sensitieve radar/spiegel voor onze
diepste gevoelens, emoties en impressies. In het contact met cliënten vertelt
zij wat er leeft in de ‘ onderstroom ‘. Daarnaast is dit bij uitstek het gebied waar angsten, gekwetstheid en traumata ingekapseld liggen.
CRANIO en de PSOAS
Door met Cranio Sacraal aan de PSOAS te werken kunnen diepliggende angsten en trauma’s worden aangeraakt. Dat kan een emotionele ontlading geven en inzicht in je eigen gedrag. Door aan deze spier te werken kan je mogelijk volledig doorvoelde inzichten krijgen in wat je hier op aarde komt doen, wat je blokkeert, waarin je jezelf blokkeert. Tijdens zo’n behandeling is het de bedoeling dat je met behulp van je ademhaling bewust blijft. Daardoor kun je voelen van wat er allemaal speelt in jouw lichaam. Daarna sta je dichter bij jezelf, dichter bij je ziel.

Meer over de PSOAS:
De PSOAS is een spiergroep van drie flinke spieren die je lendenwervels met je bovenbeenspieren verbindt. Hierdoor kun je je heupen buigen, je romp voorover buigen of je benen op trekken als je ligt. Het is de grote motor achter lopen.
Je trekt je been op met je 
PSOAS en laat ‘m vervolgens weer vallen.

De PSOAS is een soort van tegenwicht voor je buikspieren. Je hebt beide in getrainde toestand nodig om in balans te voelen. Zodat je een heelheid tussen buik en rug voelt.
Dit PSOAS kan extra spanning opleveren in je onderrug en ingewanden.
De PSOAS ligt tegen de ingewanden; nieren en bijnieren aan. Die glijden als het ware over de spier als je deze beweegt. Je blaas en ingewanden liggen voor de PSOAS. Je kunt je voorstellen als de PSOAS strak gespannen is dat dit zijn effect heeft op die organen. Dat die minder ruimte hebben om te functioneren. Belangrijk is dus dat de PSOAS niet te kort wordt maar lengte heeft. Dus dat je naast het trainen van je buikspieren ook je PSOAS traint. Maar dan om te ontspannen en zich lang te maken.